от Mateev » 22.04.2009 11:26
Това наистина може да направи революция в автомобилостроенето. Все пак зависи каква ще е цената, обема и теглото на тези акумулатори. Защото и в момента има бързозареждащи се акумулатори - кондензаторите. Но като обем, тегло, капацитет и цена не са изгодни за съхраняване на големи количества енергия.
Нека да помечтаем и да приемем, че новите акумулатори ще са леки, евтини и ще поемат голямо количество енергия на единица тегло. Тоест ще са подходящи за използване в автомобилостроенето.
Ще доведе ли това до революция в автомобилостроенето?
Според мене НЕ !!!
По принцип зареждането на един електромобил постава огромни изисквания, за които много от вас въобще не са мислили. Убеден съм, че повечето от вас си представят, че просто ще включат един кабел в контакта и след няколко часа колата му ще е готова да пропътува стотици километри. Аз предлагам да посмятаме малко и да видим дали това е така. Една съвременна кола средна класа е с двигател с мощност около 100kW. С един резервоар бензин тази кола изминава около 500 km, като при това изразходва около 250kWh енергия. Нека сега да приемем, че тази енергия е съхранена в електрически акумулатор и този акумулатор трябва да бъде зареден за 5 часа. Това означава следното:
1. Трябва да имаме под ръка 50-60 kW трафопост само за тази цел
2. Ако тока е трифазен, от всяка фаза ще гълтаме по 90-100А ток при напрежение 3х220V.
3. Ако приемем, че диодите на изправителя са вътре в колата, то тогава те ще отделят 1 kW топлинна енергия (6 диода * 1.5V * 100A). Представете си да включите 1kW печка вътре в колата и да я оставите да работи 5 часа. Не само колата, но и целия гараж ще се загреят до 50-60 градуса.
4. Напрежението на акумулаторите трябва да се регулира, за да не се презаредят. Да приемем, че регулатора е импулсен и има КПД 95%. При това положение 5-те процента загуби ще дадат допълнителни 2.5kW топлинна мощност.
5. Самият акумулатор ще се загрява в процеса на зареждане. Кабелите на инсталацията също. Въобще по време на зареждането сумарно ще се отделят около 4-5kW топлина. Представете си един работещ калорифер вътре в колата или в гаража и ще разберете за какво става въпрос.
Сега нека си представим, че правим това зареждане само за 5 минути. Трафопоста, който трябва да имате в гаража си, трябва да е поне 3 MW. Тока, който ще тече по трифазния кабел към колата, става 3х6000А. Самият кабел е по-дебел от бедрото ви. Топлинната мощност на загубите става 60 000W само в диодите на изправителя и 150 000W в импулсния регулатор. При такива мощности колата ви ще пламне като факла още в първите 10 секунди от зареждането.
Представете си и какви електростанции ще има по пътя. За да могат едновременно да се зареждат 7-8 автомобила, ще трябва да има цяла подстанция с 20-30MW трансформатори. И това на всеки 10-20 километра по пътя. Общо за страната ще трябва да се изградят поне 1000 такива подстанции с обща мощност, надхвърляща възможностите на цялата ни енергийна система 5 ПЪТИ. Да не говорим за нови 100 000 километра далекопроводи.
Според мене бъдещето на автомобилостроенето ще е във всичко други, но не и в електричеството. Електромобилите винаги ще си останат една екзотика и нищо повече. Може би хибрид с водород и ток ще е възможен, но ролята на тока в него ще е незначителна. Най-много с цел използване на електромагнитни спирачки и съхраняване на енергията с цел после да се употреби за по-бързо ускоряване.