Възможно ли е фотосолар да поддържа акумулатор?

Всичко за слънчевите електроцентрали. Информация за доставчици, оборудване, узаконяване, монтаж и експлоатация.

Модератори: Mateev, Admin

Мнениеот venkap » 06.08.2009 16:30

Така де, във варианта с наличие на мрежа просто зареждаш акумулатора с обикновено зарядно за 10 лв.
venkap
 
Мнения: 843
Регистриран на: 09.02.2008 11:45
Местоположение: Burgas

Мнениеот infomar » 06.08.2009 16:34

Благодаря на г-н Матеев за изчерпателният отговор. В този форум наистина получавам точна и професионална информация и се радвам, че има професионалисти, които отделят от времете си затова.
Относно кемперите засега съществува проблем, който е решим с много пари посвета.

1.В тях има винаги по минимум 2 акумулатора - на двигателя и на караванната част (и тя има понякога по 2-3 акумулатора). Трябва да има възможност да се зареждат автоматично и двата, като разбира се този на двигателя ще ползва контролер работещ в "нормален" режим защото при стартиране токът ще се взима директно от кумулатора.

2.Трябва да има възможност да се ползва дозарядка на всички акумулатори от външно 220 в. захранване при необходимост - слаб панел и др. Може би това ще може да стане като това захранване се свърже на входа на контролера на мястото на панела, а при окъсяване на входа автоматично да се изключва това захранване ( с реле или друг начин).

Това са все проблеми които предстоят да ги разреша, но преди всичко благодаря за отзивчивостта!!!

P.S.
В продуктовият каталог на Steca на стр.23
http://www.ecoel-bg.com/UserFiles/File/Steca.pdf
видях схема в която фирмата препоръчва ИНВЕРТОРА 12/220 в. да се свързва директно към акумулатора, което малко ме обърка защото не е в унисон с логиката на правилното управление на контролера, но може би там контролера работи в "Нормален режим".
Последна промяна infomar на 06.08.2009 17:52, променена общо 4 пъти
Аватар
infomar
 
Мнения: 5
Регистриран на: 03.08.2009 17:29

Мнениеот Lupus » 06.08.2009 16:35

venkap написа:Така де, във варианта с наличие на мрежа просто зареждаш акумулатора с обикновено зарядно за 10 лв.

Доста по-неудобно е - закачай, разкачай, сменяй жици. За хора, незапознати с тоците, това носи и много рискове. Една такава система трябва да е максимално интегрирана и интелигентна.
www.tscommunication.com
HG07,MG08 - GSM устройства за охрана и управление на обекти.
www.bsms.bg
SMS услуги за фирми и организации с модерно мислене.
Lupus
 
Мнения: 1804
Регистриран на: 18.11.2007 12:08
Местоположение: София

Мнениеот Mateev » 07.08.2009 01:47

Всичките ви проблеми идват от това, че искате да използвате стартерния акумулатор и за други цели. И в това си свое желание ще похарчите за контролери и електроника 5 пъти повече пари, отколкото струва самия акумулатор.

Аз предлагам да оставите стартерния акумулатор на мира. Нека винаги да си стои зареден, за да има енергия да запали двигателя. А когато двигателя се запали, той ще си го дозарежда. Повече от него не искайте.

А с модулите и с втори акумулатор си направете соларна система както си му е реда и толкова.

А ако искате да зареждате и двата акумулатора от 220V, купете си един ТЕС (стабилизиран токоизправител). ТЕС-овете имат възможност да работят и като генератор на ток и в този режим окъсяването на изхода им е напълно безопасно.

Ето ви един красавец, напълно подходящ за този случай:
http://constructor.bg/shop/default.php?cPath=293

Имам го у дома и съм много доволен от него.
Аватар
Mateev
Site Admin
 
Мнения: 4439
Регистриран на: 11.09.2007 02:28
Местоположение: Габрово

Мнениеот Lupus » 07.08.2009 08:46

Mateev написа:Всичките ви проблеми идват от това, че искате да използвате стартерния акумулатор и за други цели. И в това си свое желание ще похарчите за контролери и електроника 5 пъти повече пари, отколкото струва самия акумулатор.

Аз предлагам да оставите стартерния акумулатор на мира. Нека винаги да си стои зареден, за да има енергия да запали двигателя. А когато двигателя се запали, той ще си го дозарежда. Повече от него не искайте.
...........

Аз също напълно поддържам тази теза - стартерния акумулатор да си остава твърдо свързан само с инсталацията на автомобила, да се зарежда от него и да не се ползва за нуждите на караваната, палатката и други нужди. Така винаги е гарантиран сигурен старт при нужда от бърза евакуация.
Колкото до идеята за ТЕС-а + соларен контролер за заряд на акумулатора - това ще струва по-скъпо от един интегриран контролер.
www.tscommunication.com
HG07,MG08 - GSM устройства за охрана и управление на обекти.
www.bsms.bg
SMS услуги за фирми и организации с модерно мислене.
Lupus
 
Мнения: 1804
Регистриран на: 18.11.2007 12:08
Местоположение: София

Мнениеот Mateev » 07.08.2009 11:10

Аз посочих ТЕС-а по друга причина: Неговата волтамперна характеристика е почти идентична с тази на един соларен модул. Помислете - с нарастването на товара, докато може, ТЕС-а държи напрежението стабилно. След това преминава в режим генератор на ток и започва да държи тока стабилен и така чак до настъпването на чисто късо съединение. Освен това изхода е галванически развързан от мрежата. Следователно спокойно можем да го включим вместо модул на входа на инвертора. Можем и да го включим в стринг с други модули и/или ТЕС-ове. И после да наблюдаваме на неговия волт и ампер-метър как инвертора търси MPP точка.
Аватар
Mateev
Site Admin
 
Мнения: 4439
Регистриран на: 11.09.2007 02:28
Местоположение: Габрово

Мнениеот petar1 » 20.08.2009 21:26

Здравейте , един въпрос , може ли да се свързват паралелно два 12V панела от различни производители ? Става въпрос за Solar Swiss SSM 150-12M (150 Wp) (който ползвам в момента) + Kyocera KC 130GH-2P (130 Wp) .Двата панела свързани заедно към контролера.Благодаря.
petar1
 
Мнения: 41
Регистриран на: 28.09.2008 12:34

Мнениеот Mateev » 21.08.2009 16:14

Ако параметрите им са напълно еднакви - да. В случая обаче не може, защото модулите са различни и има опасност от обратен ток от модула с по-високо напрежение към този с по-ниско. Можете обаче да сложите по един диод последователно на всеки модул и тогава ще можете да ги свържете в паралел.
Аватар
Mateev
Site Admin
 
Мнения: 4439
Регистриран на: 11.09.2007 02:28
Местоположение: Габрово

Мнениеот DanielDimov » 21.08.2009 16:49

и с диодите пак няма гаранция че ще се получи смислен резултат защото може модулите да са с различно напрежение (и съвсем различна VA крива) и най-вероятно ще работи само единия, а другия все едно го няма
DanielDimov
 
Мнения: 592
Регистриран на: 21.10.2008 11:57

Мнениеот Mateev » 24.08.2009 01:48

Ако напреженията са приблизително еднакви, ще работят и двата модула. А ако контролера е с MPP тракер, то тогава двата модула ще работят дори и при голяма разлика в напреженията. Това е така, защото MPP тракера ще опипа цялата комплексна волт-амперна характеристика и ще намери точка, в която да са натоварени и двата модула.
Аватар
Mateev
Site Admin
 
Мнения: 4439
Регистриран на: 11.09.2007 02:28
Местоположение: Габрово

Мнениеот infomar » 25.04.2010 18:14

Не искам да ползвам стартерният акумулатор на колата за други цели. Искам само когато колата не се движи 1-2 месеца и мямам възможност да подзареждам акумулатора на двигателя със зарядно 220 в. и той полека "пада" от аларма и др. консумации, това да става от соларният модул който имам инсталиран със свой отделен акумулатор.

Проблемът ми е как да зареждам аакум. на двигателя от акумулатора на солара? Имам примерна схема но незнам дали ще работи!!

Изображение

1. От къде се взима токът от соларният акумулатор от клемите, или е по-добре от изхода за консуматор на контролера? Ако стане евентуално "късо" то ще се предпази соларният акумулатор?

2.Не ми е ясно какви диоди трябва да се свържат - параметри, кодове....Какви вие ползвате? ампераж/волтаж!! Стават ли диоди от руски алтернатор?

2. Каква крушка трябва практически да се постави - 50 или 100 вата 12 в.???

3. Колко дебели кабели участват в схемата между двата акумулатора - 2 - 4 - 6 квадрата. Мисля, че колкото са по-дебели, толкова по-малко ще бъдат загубите/пада в напрежението при растояние 5-6м. обща дължина на кабелите.

4. Връзките между кабелите и диодите, лампата - със запояване ли се правят или с клeйморед с болчета.

5. При тази схема разбирам, че когато двигателя заработи не може да се върне ток към соларният акумулатор. Какво ще стане ако пробие някой от диодите?

6. Има ли смисъл в цялата тази схема да се направи така, че свъзването да става и през едно 40A/12v реле което при неработещ двигател да е включено и да става подзарядката, а при работещ двигател да се изключва - или обратно (за по-сигурно)??

7. Има ли други схеми на свързване?

8. С какво напрежение ток ще отиде към двигателният акумулатор - предполагам, че ще има пад на напрежението около 0.3 волта или ще е повече?
Аватар
infomar
 
Мнения: 5
Регистриран на: 03.08.2009 17:29

Мнениеот maxsound » 27.08.2010 05:22

Абсолютно съм съгласен с Матеев, че акумулатори в паралел не се връзват. Но в кар аудиото се прави. Как? просто правило-от всеки акумулатор бушон. Конкретно във вашия случай може да се наложи и 100 амперово реле/релета.
maxsound
 
Мнения: 96
Регистриран на: 25.03.2010 19:09
Местоположение: Перник

Проблем с автономна PV инсталация

Мнениеот xanthus » 23.06.2011 13:00

Здравейте.

Имам проблем, който не мога да разреша. Фотоволтаичен панел 230Wp с номинална мощност под товар около 270W е свързан към EPSolar заряден контролер 10А. Той зарежда автомобилен акумулатор Mombat 77Ah. При замерване, на входа на контролера в 13ч на обяд постъпват 7.99А. От контролерът към акумулатора върви същия ток (тоест зареждането става с всичко, което излиза от панела). Преди да съм стигнал към консуматора имам следния въпрос:
- Ако панелът е 34V, 8A - 272W, акумулатора се зарежда с ~13V, 8A -104W ... Къде отива останалата мощност?

Консуматорът е инвертор 12-230V, 230VA. Към него е свързана електрическа помпа 90W, която задвижва соларна инсталация за топла вода, само през деня. Инверторът е свързан директно към акумулатора.
Тъй като сутрин помпата се включва около 2 часа преди мощността на фотоволтаичния панел да достигне 100W, консуматора черпи разликата от акумулатора. След това системата се самоподдържа. На теория всичко, което не се изразходва от консуматора трябва да се вкара в акумулатора, за да има ток за следващия ден (и за през нощта за електрониката). Следобед имаме същата история: помпата все още работи около два часа след като мощността на фотоволтаичния панел падне под 100W.

- Получава се така, че сутрин времето на акумулатора не стига и системата изключва. Следобед, след като акумулатора на теория се е зареждал около 6ч, пада за по-малко от 45мин, след като системата спре да се самоподдържа.
- Днес се получи и друг проблем. При 6А изход от панела, около 10:30, индикатора за заряда светна червено, и по-късно системата изключи, което ми подсказва че акумулаторът е излязъл от строя. Това означава, че без акумулатор, системата не може да се самоподдържа. Предполагам причината е, че и контролерът и инверторът определят акумулатора автоматично (12/24V) и не могат да се съвместят взаимно, но не съм сигурен в това.

Какви стъпки трябва да направя, за да намеря слабото звено в сялата система? Или нещо пропускам?

Благодаря предварително!
Последна промяна xanthus на 23.06.2011 14:09, променена общо 1 път
xanthus
 
Мнения: 3
Регистриран на: 20.06.2010 21:36

Re: Проблем с автономна PV инсталация

Мнениеот Lupus » 23.06.2011 14:00

xanthus написа:Здравейте.

Имам проблем, който не мога да разреша. Фотоволтаичен панел 230Wp с номинална мощност под товар около 270W е свързан към EPSolar заряден контролер 10А. Той зарежда автомобилен акумулатор Mombat 77Ah. При замерване, на входа на контролера в 13ч на обяд постъпват 7.99А. От контролерът към акумулатора върви същия ток (тоест зареждането става с всичко, което излиза от панела). Преди да съм стигнал към консуматора имам следния въпрос:
- Ако панелът е 34V, 8A - 272W, акумулатора се зарежда с ~13V, 8A -104W ... Къде отива останалата мощност?

Консуматорът е инвертор 12-230V, 230VA. Към него е свързана електрическа помпа 90W, която задвижва соларна инсталация за топла вода, само през деня. Инверторът е свързан директно към акумулатора.
Тъй като сутрин помпата се включва около 2 часа преди мощността на фотоволтаичния панел да достигне 100W, консуматора черпи разликата от акумулатора. След това системата се самопотдържа. На теория всичко, което не се изразходва от консуматора трябва да се вкара в акумулатора, за да има ток за следващия ден (и за през нощта за електрониката). Слетобед имаме същата изтория: помпата все още работи около два часа след като мощността на фотоволтаичния панел падне под 100W.

- Получава се така, че сутрин времето на акумулатора не стига и системата изключва. Слетобед, след като акумулатора на теория се е зареждал около 6ч, пада за по-малко от 45мин, след като системата спре да се самопотдържа.
-Днес се получи и друг проблем. При 6А изход от панела, около 10:30, индикатора за заряда светна червено, и по-късно системата изключи, което ми подксазва че акумулаторът е излязал от строя. Това означава, че без акумулатор, системата не може да се самопотдържа. Предполагам причината е, че и контролерът и инверторът определят акумулатора автоматично (12/24V) и не могат да се съвместят взаимно, но не съм сигурен в това.

Какви стъпки трябва да направя, за да намеря слабото звено в сялата система? Или нещо пропускам?

Благодаря предварително!

Поста ти е много объркан и пълен с грешки. Това ме навежда на мисълта за липса на сериозна теоретична и практическа подготовка да се справиш с нещата.
Съвета ми е:
Приеми, че е нормално човек да не разбира от всичко. За да не стане по-лошо повикай специалист да диагностицира системата и ако има дефектирали елементи да отстрани повредите.
www.tscommunication.com
HG07,MG08 - GSM устройства за охрана и управление на обекти.
www.bsms.bg
SMS услуги за фирми и организации с модерно мислене.
Lupus
 
Мнения: 1804
Регистриран на: 18.11.2007 12:08
Местоположение: София

Мнениеот xanthus » 23.06.2011 14:14

Да. Пълен беше с правописни грешги - вината е моя, че не го препрочетох преди да го добавя. Какво точно не е ясно?
xanthus
 
Мнения: 3
Регистриран на: 20.06.2010 21:36

ПредишнаСледваща

Назад към Слънчеви (соларни, фотоволтаични) електроцентрали

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 1 госта