Страница 1 от 2

Търся реле или...

МнениеПубликувано на: 21.10.2014 10:47
от venkap
Търся реле (заводско) или електронна схема управляваща реле в диапазона 14.0 V ÷ 14.5 V.

Re: Търся реле или...

МнениеПубликувано на: 21.10.2014 10:52
от Foton
venkap написа:Търся реле (заводско) или електронна схема управляваща реле в диапазона 14.0 V ÷ 14.5 V.

Какво точно реле?
Така написано нищо не означава. За какво ще го ползваш?

Re: Търся реле или...

МнениеПубликувано на: 21.10.2014 11:10
от Блудният син
Foton написа:
venkap написа:Търся реле (заводско) или електронна схема управляваща реле в диапазона 14.0 V ÷ 14.5 V.

Какво точно реле?
Така написано нищо не означава. За какво ще го ползваш?

Предполагам, най-вероятно, за контрол напрежението на оловен акумулатор. Защото диапазонът е твърде тесен. На релетата, поне от тези, дето съм ги виждал, работните напрежения са от стандартните редове.5, 6, 9, 12, 18, 24, 36 V и т.н.

Re: Търся реле или...

МнениеПубликувано на: 21.10.2014 11:14
от venkap
Оперативното напрежение е петнадесет волта. Трябва да сработи релето при определени стойности на напрежението. Ще се използва един нормално отворен и един нормално затворен контакт.

Re: Търся реле или...

МнениеПубликувано на: 21.10.2014 12:32
от Foton
venkap написа:Оперативното напрежение е петнадесет волта. Трябва да сработи релето при определени стойности на напрежението. Ще се използва един нормално отворен и един нормално затворен контакт.

Ако правилно разбирам ти трябва реле, което да сработи при понижаване на оперативното напрежение под 14.5V?

Re: Търся реле или...

МнениеПубликувано на: 21.10.2014 15:24
от venkap
Да в общи линии, като най-ниската стойност може да е 14V.

Re: Търся реле или...

МнениеПубликувано на: 21.10.2014 15:51
от Foton
venkap написа:Да в общи линии, като най-ниската стойност може да е 14V.

O.K. разбрах. Трудно ще намериш фабрично изпълнение на това, което ти трябва. Обикновено се прави с един операционен усилвател, вързан като компаратор и си настройваш прага на сработване. Ако ти е необходима конкретна схема ще ти я пратя.

Re: Търся реле или...

МнениеПубликувано на: 21.10.2014 16:21
от venkap
Ще ти бъда признателен.

Re: Търся реле или...

МнениеПубликувано на: 21.10.2014 17:19
от Foton
Заповядай:

При правилна настройка релето ще включи, когато напрежението е над зададена стойност. Ще изключи под нея.
Не съм указал типа на ОУ и транзистора , щото стават всякакви. Релето е за 12V.

Re: Търся реле или...

МнениеПубликувано на: 22.10.2014 02:04
от Mateev
Тази схема пробвал ли си я? Щото в нея има доста кусури, най-големия от които е че вероятно много бързо ще изгори операционния усилвател или релето и/или крайния транзистор. Проблемите, които виждам, са няколко:

1. Тример-потенциометъра трябва да е със стойност от порядъка на 20k, а не 222к. С такава голяма стойност има опасност на положителния вход на операционния усилвател да подадеш напрежение, по-голямо от захранващото. За последиците се досещаш - изгорял ОУ.
2. За операционен усилвател не става "всякакъв" както казваш, а само такъв, който може да дърпа добре към нулата.
3. Предложената схема няма хистерезис, в резултат на което при напрежения близки до прага на задействуване тя ще се разгенерира.
4. Релето няма защитен диод паралелно на намотката си.
5. Комбинацията от точки 3 и 4 ще доведе до пробив на транзистора, прегряване и изгаряне.
6. Ако не изгори транзистора, ще прегрее и изгори релето, защото го атакуваш с висока честота.
7. Стабилизатора на напрежение няма да играе никаква роля, защото върху него има пад около 2 волта. Работното напрежение на колата се клати между 12 и 14.4 волта, което означава че изхода на стабилизатора ще се клати между 10 и 12V. Това клатене ще клати и напрежението на отрицателния вход на операционния усилвател, което пък от своя страна ще клати прага на задействуване. Респективно пак генерации и пак изгаряне на транзистор или реле.

Re: Търся реле или...

МнениеПубликувано на: 22.10.2014 02:25
от Mateev
Как може да се модифицира схемата, за да заработи:

1. Тример-потенциометъра да стане 20к
2. Паралелно на релето се слага защитен диод
3. Стабилизатора на напрежение се изхвърля и схемата се захранва директно от акумулатора на колата. Може да се сложи на захранването за всеки случай един електролитен и един неелектролитен кондензатор.
4. Слага се маломощен 5-волтов стабилизатор и изходното напрежение през резистор се подава на отрицателния вход на операционния усилвател. Съществуващия делител от 2х10к се изхвърля.
5. Добавя се положителна обратна връзка от изхода на OU към положителния вход посредством тример-потенциометър и последователно на него резистор - това за създаване на хистерезис, който се регулира с тример-потенциометъра.

При тази модификация релето ще се захранва с напрежение до 14V, но това е нормално за 12-волтово реле. Ако искаш още по-съвършенна схема, тогава изцяло я преработи да стане с 5-волтово захранване и 5-волтово реле. При това положение делителя на отрицателния вход ще се завърне, а стойностите на другите резистори трябва да се преизчислят.

Re: Търся реле или...

МнениеПубликувано на: 22.10.2014 02:27
от Mateev
А ако venkap каже за какво ще се използва това реле, може направо да направим управление с транзистор на това, което ще управлява, и релето да изчезне от схемата като възможно най-ненадеждния елемент.

Re: Търся реле или...

МнениеПубликувано на: 22.10.2014 15:54
от venkap
Аз разчитам схемата за тример-потенциометъра вместо R222k на R2 /22k. Заради хистерезиса смятам да заменя транзистора с тиристор. Нормално затворения контакт ще прекъсва захранваща верига, а нормално отворения ще пуска сигнал при сработване. На релето ще сложа един гасящ диод.

Re: Търся реле или...

МнениеПубликувано на: 22.10.2014 19:06
от Foton
Моля да бъда извинен, просто нахвърлих схемата набързо. Иначе тримера естествено е 22к (поне така пише на схемта). Захранващото напрежение е 15V и стабилизатора ще работи. Когато падне на 14.5 тъй или иначе релето ще изключи. Обратен диод на релето е задължителен. Понеже ползвам релета с вграден такъв в цокъла не съм го посочил, моя грешка.
Предложението за тиристор е О.К., но тогава ще трябва да се осигури ресетиране на схемата.
Добавянето на резистор (много високоомен) и тример като обратна връзка ще осигурят хистерезиса. Един кондензатор също няма да е излишен...
Относно типа на ОУ - ами става всякакъв! Ако не "дърпа" добре към нула се променят стойностите в базовата верига на транзистора. Те и без това са взети едно към око...

Re: Търся реле или...

МнениеПубликувано на: 22.10.2014 20:37
от lz1wvm
Дали ще е транзистор или тиристор,няма голяма разлика.Може би venкap има предвид галванично разделяне на веригите.