Mateev написа:Проблемите в тази идея са два:
1. ЗУТ, който ще създаде огромни трудности в узаконяването на всеки един стълб от бъдещите трасета. Само на документално ниво ще трябват 2-3 години процедури.
2. Изкупуване на земята за трасето - ха, ха .... ако не се направи национализация, земята на това трасе ще струва милиарди и ще са необходими десетки години за закупуването. Цените на парцелите по това трасе ще скочат стократно. Ще се намерят чешити, които няма да си дадат земята хей-така от чиста злоба. Това ще принуди трасето да върви на зиг-заг. Ще се появят имоти (и това ще е масово), в които собствениците на земята са по 30-40 наследника, половината от които са в чужбина и няма да се съгласят да подпишат. Въобще осигуряването на земя си е МИСИЯ НЕВЪЗМОЖНА при съществуващото законодателство.
Като цяло - години време и милиарди разходи, 5-10 пъти по-скъпи ако това реши да го прави държавата.
Решението според мене е именно в ДЕЦЕНТРАЛИЗАЦИЯТА. Тока да се произвежда от ВЕИ-та там, където се консумира, и да не се налага транспортирането му на големи разстояния. Тогава съществуващите далекопроводи вместо да се натоварят, ще се разтоварят.
1.А с НЕК/ЕСО , предполагам, има някаква утвърдена процедура, нали? В смисъл, не да се открива топлата вода, а да се ползва някакъв челен опит? Най-вероятно, тези локални пръстени или ... специализирани трасета може да се ... вдигнат на 110 kV .
2.За откупуване на земята...Да речем, за заеманата площ от стълбовете - да но, за повече? Едва ли всички поземлени участъци с трасета ВН над тях са изкупени и към момента. Съвместното съществуване в единен пръстен със сегашната ЕЕС, разхвърляна във времето, с всичките мерки за принудително доене на бранша, достатъчно ли е по-евтино, за да може - скърцайки със зъби - да се съ-съществува мирно?
3.Така или иначе, поради извеждането на много термични централи се налага преформиране на преносната мрежа. Ако самото изграждане се поеме от по-заинтересованата страна, а /нощем?/ тя пренася и повече енергия на НЕК, съответно, превключвайки потока плащания за пренос /към собственика, АД-то/, няма ли да се улесни включването на нови ВЕИ? Ей го нА, развитие на преносната система и капацитет в действие: Хем не товари /допълнително/ НЕК, съответно, отпадат ред основания за такси КЪМ нея, хем се създава възможност за някакви доп.приходи към АД-то а, понеже оборудването ще бъде съвършено ново, в близките 20-30 години, разходите за поддръжка ще са минимални.
4.Конструкциите на стълбовете може да са още по-съвременни /напр. композитни/ и да са достатъчно здрави, леки и да заемат минимална площ.
5.Има и други питанки и възможности, идеята НЕ Е конкуренция с НЕК/ЕСО, а взаимодействие и подкрепа /в определени насоки/. В момента, те рипат с основание, т.к. им наложиха ТЕ да плащали преференциалните цени. Отказът от конкуренция нама ли да ни улесни? Те, ТАКА ИЛИ ИНАЧЕ, имат повече мощности за извеждане от просто планирани нови...
P.S.
Прочее, ВЕИ /колкото и да са лесни някои неща там и "вятър да ги вее"/ не са ли елемент на ТЕЖКАТА индустрия? Откъм възвръщаемост, дори?
P.P.S.
За децентрализацията: Хубаво нещо. Но, за целта, и потребителите трябва да се разнесат. А дали всички ще са съгласни?
Умният дава правилни отговори. Мъдрият задава правилните въпроси.