Страница 1 от 2
2 акумолатора, зареждани от 3 панела 220Wp/ 7,29A

Публикувано на:
31.05.2009 20:27
от s-car
Здравейте, бих искал да попитам специалистите дали е възможно с фотоволтаични панели (3 броя) и следните характеристики 220Wp, 7,29А и номинално напрежение 30,2V да се зареждат два броя акумолатори 12V по 150Ah свързани последователно (24V) и за колко време ще става зареждането ако изключим зимните месеци. От своя страна тези акумолатори трябва да задвижват два електродвигателя всеки по (24V/250W), които трябва да работят около 8 часа на ден (другото е добре дошло). Благодаря Ви и прощавайте ако въпроса е безсмислен или зле формулиран. e-mail:
bobby_fwd@abv.bg

Публикувано на:
31.05.2009 22:17
от Mateev
Тези панели не са подходящи за 24V система, защото напрежението им е малко. Трябва да е поне 34V, за да се компенсират всички загуби и падове в зарядното и проводниците. От друга страна да се използват тези панели за 12V система е кощунство - ще има огромно пилеене на мощност и енергия.
За да не се главоболите в бъдеще, ще ви дам следното просто правило:
1. За 12V системи модулите трябва да са с 36 клетки, независимо от размера на клетката.
2. За 24V системи модулите трябва да са със 70-72 клетки, независимо от размера на клетката.
Модули с 60 клетки, каквито са вашите, не са подходящи нито за едното, нито за другото.
Имате проблем и с консуматорите. Два 24V двигателя по 250W за 8 часа се нуждаят от 4 kWh електроенергия. Един акумулатор 24V 150 Ah може да съхрани в себе си не повече от 2.8 kWh. Следователно трябва поне да удвоите капацитета на акумулаторите. Необходимата мощност панели зависи от това колко критичен е вашият консуматор. Ако можете да си позволите даже и лятно време да пропускате лошите дни, то тогава са необходими поне 700-800Wp панели. Ако обаче искате да работи всеки един летен ден, панелите трябва да нарастнат на 2 kWp. Това ще ви гарантира всеки летен ден, 50% от пролетните и есенните дни и 20-30% от зимните дни.
Ако желаете по-подробна информация, трябва да дойдете в Габрово и да седнем пред компютъра за час два, за да разработим десетки варианти. Но отсега трябва да знаете, че системата ви вероятно ще струва над 10 000 лева.

Публикувано на:
31.05.2009 23:02
от s-car
Благодаря за бързия отговор. Нямам възможност да дойда във вашия офис понеже в момента съм в чужбина и очевидно съм заобиколен от хора, който си мислят че всичко което лети се яде. Както и да е ако продължават така нещата скоро време ще ни отстранят от проекта по който работиме и тогава на драго сърце ще дойда да обсъдим възможностите за задвижване на малко превозно средство със слънчева енергия. До тогава Бог знае още с колко парадокси ще ме сблъскат западно-европейските колеги. Ако желаете може да споделям във форума за да се посмеем заедно. Поздрави и успех на всички!

Публикувано на:
01.06.2009 10:34
от Инженер
Ако с тези панели искате да задвижите малко превозно средство, не се отказвайте.
Матеев подхожда към въпроса строго професионално и е прав.Ако захранвате нещо при което е фатално липсата на енергия, трябва нещата да се подсигурят достатъчно.Но явно хората с които работите не мислят така.Вероятно искат да направят нещо което да е зрелищно, а и да има някакъв икономически ефект.
За зареждане на 24 волтов акумулатор са достатъчни 30 волта, ако се свържат директно.Без никакъв регулатор.Лошото е , че ако няма консумация ще започнат да кипят/презареждане/.Това се лекува с едно напреженово реле настроено да изключи при достигане на 28 -28,4 волта.Ако имате и зарядно за през нощта енергията от панелите ще е достатъчна за да може да се движи количката цял ден/само при слънчево време/.
За да не говоря предполагайки,дайте малко повече информация./За да не се смеете и на мен, както на западноевропейските ви колеги/.

Публикувано на:
01.06.2009 11:21
от s-car
Аз не съм специалист по фотоволтаични системи имам само познания от нета и форумите, но все пак драснах един мейл на колегите. Аз съм отговорен за носещата конструкция, но нали разбирате че с панели 2000Wp и два акумолатора + масата на човека който ще управлява количката трябва да се проектира рама издържаща при всички случай над 600kg, да не говорим за площа необходима за панелите. Тогава и двата мотора по 250W може да не помръднат съизмеримото с Трабант возило. Чешкия отбор е направил нещо от каса за бира само с един панел но няма как да разберем с какъв мотор се задвижва

Да се надяваме че на състезанието ще се разтопи от жегата.


Публикувано на:
01.06.2009 13:24
от ferdy
s-car, разкажете, моля, по-подробно с какво се занимавате, защото май е нещо интересно.


Публикувано на:
01.06.2009 14:25
от s-car
Ето малко яснота относно кой съм аз и с какво се занимавам

До онзи ден бях официално "еразъм" студент в Белгия и по един от предметите трябваше да разработваме проект за лодка задвижвана със слънчева енергия. Всяка година се провежда такова състезание в Холандия със соларни лодки разработени от студенти, имащи за цел да рекламират университетите участници. Както и да е нашия проект не беше одобрен, но поне беше разгледан

. По време на този проект имаше доста вътрешни търкания и така се стигна до нова идея за друг вид ПРЕВОЗНО СРЕДСТВО задвижвано с "green energy". Тогава двама чехи казаха че такива любителски състезания се провеждали в Чехия и с малко средства могло да се прославим като добри студенти. За спонсори все още никой не е мислил защото нямаме готов проект. В цялата работа ни помагаха двама преподаватели (на добра воля) но и те си имат задължения и не останаха доволни от последната информация която им дадох за панелите. Така, че на 25 Юни се прибирам в България и ...

СЛАГАМ КРАЙ! Ако изкарам някой лев може да "събера" някаква количка на първо време ще зареждам акумолатора от електропреносната мрежа и с така осакатения "СОЛАРЕН ИНВАЛИД" може да ида да прося някъде милостиня за ПАНЕЛИ. Това е моята история


Публикувано на:
01.06.2009 19:23
от ferdy
Два български университета преди няколко седмици бяха на състезание със соларни возила, така че не се отказвайте, в това има бъдеще.
...

Публикувано на:
01.06.2009 21:47
от Gio
...когато се приберете се обадете - ще обсъдим идеите Ви и няма да се молите. Успех!..

Публикувано на:
02.06.2009 10:38
от petyostoev
Свалям шапка на Gio за жеста му.

Публикувано на:
03.06.2009 18:21
от s-car
Дано лятото да ми остане свободно време да поработя по-сериозно над проекта, за сега съм сам и трябва да се направи цялостна преоценка на ситуацията. Най-напред трябва да намеря поне още един съмишленик да драснем някоя и друга сметка (каквото ни е по силите) и да вземем решение относно конструкцията. На този етап идейте са две - първата да се използва готов "карт" задвижван фабрично с педали, а другата която в последно време започна да ми бяга е сами да проектираме и изготвим конструкцията. И двата варианта имат плюсове и минуси за това трябва да се разгледат внимателно в детайли (всичко опира до цепене на стотинката на две). След това идва ред на електродвигателя и соларната система (сигурен съм, че и за тях ще трябва да се взимат компромисни решения) и така...

Някой ако има предложение или идей за споделяне може да помислим за създаване на самостоятелна тема (дори и в друг форум ако тук пречим на някой) или да продължим да коментираме тук. Благодаря на всички Господа оставили мнение по темата защото "ЗНАНИЕТО Е СИЛА а СЪВЕТА ОРЪЖИЕ"

Публикувано на:
17.12.2009 20:16
от Kamen
Има ли някакво движение по тази инициатива?

Публикувано на:
18.12.2009 13:33
от EPetkov
Mateev ама какви ги говориш за 12 V и 36 клетки, 24V и 72 клетки. Човека специално ще ги смята колко са клетките и ще умножава по 0.5-0.54 V. На него му трябва тия 2 акумулатора да ги зареди. На 100% е почти не възможно а и не хубаво да ги разрежда до край. Следва че около 20 % от капацитета им няма да се използват. Загуби по проводниците, тва не е ФЕЦ от 100 kW и да имаш 600 м кабел. А зарядното като види колко вата консумира и ще разбере какво се губи.
Тук става въпрос за зареждане на акумулатори. На него му трябва голям заряден ток в определен период от слънцегреенето. В неговия случай му трябва между 15- 30А заряден ток в зависимост от метода на зареждане. Но поради краткото време на пълно слънцегреене по добрия вариант ще е да достигне 20 -25.
А както има два общо става около 60А.
На туи отгоре трябва да използва не стартерни а тягови акумулатори, като на електрокарите.
А че тия 3 панела няма да му стигнат е вярно ако смята с тях да зарежда само.

Публикувано на:
18.12.2009 18:15
от Lupus
EPetkov написа:......
Тук става въпрос за зареждане на акумулатори. На него му трябва голям заряден ток в определен период от слънцегреенето. В неговия случай му трябва между 15- 30А заряден ток в зависимост от метода на зареждане. Но поради краткото време на пълно слънцегреене по добрия вариант ще е да достигне 20 -25.
А както има два общо става около 60А.
На туи отгоре трябва да използва не стартерни а тягови акумулатори, като на електрокарите.
А че тия 3 панела няма да му стигнат е вярно ако смята с тях да зарежда само.
За да има оптимален заряд 15-20А му стигат. А това за 60А при положение, че акумулаторите са свързани последователно как го сметна незнам...


Публикувано на:
19.12.2009 03:56
от Mateev
За такива специални приложения си има LiPo (литий-полимерни) акумулатори. Имат 5 пъти по-малко тегло и обем от оловните при еднакви други параметри. Освен това могат безопасно да се зареждат с ток 2 C и да се разреждат с ток 20-50 C (C е капацитета). Така че проблема няма да са акумулаторите, а слънчевите панели. Необходимо е много високо КПД.
При LiPo акумулаторите няма проблеми с непълните цикли. Няма проблеми и с тока на саморазряд. Въобще - идеални акумулатори. Единствения недостатък - пожароопасни са. Лития е активен метал, който влиза в реакция едва ли не с всичко. Повреда на обшивката на акумулатора предизвиква пожар. Заливането с вода само увеличава огъня.