от NRG » 22.04.2009 15:02
Сметките на Матеев са доста песимистични и ще се наложи до корегирам на места.
Кондензаторите са идеални, но проблема е че ефикасността на конверсия от ел.ток в ел.поле и обратно е на теория под 50%.
Относно енергийните калкулации в автомобила искам и аз да извадя калкулатора.
Колко енергия е нужна за да върви колата? Първо, колко бензин и е нужен? Ако колата върви с 6литра/100км бензин, то при плътност на бензина от 740кг/1м^3(стандартна температура и налягане), колата гори 0.74*6=4.4 кг бензин на 100. Един килограм бензин се равнява на 46.7 мега-джаула, което се равнява на(46.7*10^6)/3600=12квата/кг, умножено по 4.4кг =57кв енергия. Даден ДВГ, надали е над 20-25% ефикасен, което ще рече, че една четвърт от тази енергия е конвертирана за да се придвижи колата 100км, докато останалите 75% са в ауспуха, радиатора, триене и т.н. От сметките следва, че дефакто ако двигателя е 100% ефикасен, ще ти трябват 1/4*57=14.269кв енергия за да се придвижиш 100км. Ако си на ток, при 90%(завишено) ефикасна конверсия, с 12-15 обикновенни акумулатора и един ще минеш 100км. Сега, 90% глобално КПД са доста, за това нека да закръглим на 70% и да обобщим, че с 18.5кв акумулаторен потенциал средно-голям автомобил ще се придвижи 100 км с разумна скорост.
От тук следва, че сметките на г-н Матеев относно загубите на енергия и време по време на зареждане, могат спокойно да се понижат 2.5+ пъти.
Електромобилите предоставят възможности, които са несравними с химико-термалните конвертори на Ото цикъла още днес. Въпроса с ненавлизането на последните е обясним чисто и просто с принципите на свободния пазар - същия, който ни докара в това положение, и на който се надяваме да ни измъкне от тук.
Но както Айнщайн е казал "Лудост е да се вярва, че същите хора, които са създали проблемите на човечеството, ще ги решат".
Сега, както в предишни коментари намеквах, въпреки много по-ефикасната конверсия на електромобилите, бъдещето принадлежи на улавянето на термалния потенциял. Акумулатори на латентна (не съм убеден в терминологията на български) термална енергия имат в пъти по-голяма енергийна плътност от акумулаторите днес, а термални преобразуватели работещи на близо 95% КПД се разработват в академийте по света, на основата на течно-буталните стирлинг двигатели.